و ی مورچه یه بار 50 گرمی ... کدوم کارشون بهتر بوده و امتیاز بیشتری می گیرن ...

اگه ی مسابقه غذا خوری بذاریم و از یه شیر و یه بز بخوایم هر کدوم بیشتر کاهو بخورن برنده میشن ... فکر می کنید کدوم برنده بشن ...

روش توصیفی اومده که همین مشکلات روش سنتی که بجای عدالت .مساوات برقرار میشد رو از بین ببره.بجای اینکه از همه یه امتحان و یه املا بگیریم و به همه هم یجور نمره بدیم ... بیایم و از هر دانش آموزی با توجه به توان و استعدادش انتظار داشته باشیم ...

دانش آموز را با دیگران مقایسه نکنیم و توانایی دیگران بلکه هر دانش آموزی رو با خودش و توانایی های خودش بسنجیم ...

این یعنی روش و ارزشیابی توصیفی ... حالا این بده ... حالا بازم می گین نمره و روش قبلی بهتره ...

مسلمه که نه ولی مشکل کجاست ... مشکل اینه که روش توصیفی درست اجرا نمیشه و این روش امکانات و ابزار و شرایط خودشو میخواد ... با ی کلاس 40 نفری و ی معلم نمیشه ... با این شرایط و امکانات آموزش و پرورش و مدارس ما تقریبا غیر ممکنه . و بهتر بگم ما امکاناتمون سنتیه پس بی شک روش سنتی بهتر نتیجه میده ... برای همینه که همه بر این عقیده هستن که روش قبلی و نمره ای بهتره ... و با این شرایط حرف درستی هم هست مگر اینکه ... که نه میشه و نه اراده ای هست و نه انگیزه ای و نه ...